Ik ga weer op reis! - Reisverslag uit Breda, Nederland van Wilma Rooijackers - WaarBenJij.nu Ik ga weer op reis! - Reisverslag uit Breda, Nederland van Wilma Rooijackers - WaarBenJij.nu

Ik ga weer op reis!

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilma

10 Augustus 2013 | Nederland, Breda

Hallo allemaal,

daar ben ik weer! Er zit nu niet zolang tussen als de vorige keer tussen de twee reizen, maar dat was ook een andere situatie, :-).

En nu de reden voor deze nieuwe reis!!!
Ik ga voor Voluntary Services Overseas 8 weken naar het buitenland!
Waar, wanneer, dat komt later nog, maar vandaag begint het!

In de afgelopen maanden ben ik veel bezig geweest met hoe mijn toekomst vorm te geven. Zoals jullie ondertussen van me weten, denk ik graag diep en veel na over dingen, :-) en dat is hierin niet anders.
Een van de opties die ik serieus aan het overwegen ben, is een mogelijke emigratie naar Australië. Ik heb hier een fijn leven en dat zou ik dan achter moeten laten, maar ja, tot nu toe voel ik me daar volledig en compleet.

Terwijl ik vanaf begin dit jaar langzamerhand steeds meer met die keuzes bezig was / ben, viel mijn oog op de meetings van VSO. Randstad Holding (waar Tempo-Team onder valt) heeft een business partnership met VSO en gezamenlijk werden er nieuwe wervingsbijeenkomsten georganiseerd.
Vorig jaar heb ik reeds contact met hen gehad om te bekijken of ik via die weg naar Australië kon (:-)), maar dat gaat niet.

25 juni was het zover en ben ik naar Diemen gereden om daar beter geïnformeerd te worden over wat een uitzending naar het buitenland in houdt. Dolenthousiast kwam ik daarvan terug, het complete pakket waaronder ik val via de holding, is haalbare kaart!

Maar wat doet VSO nu eigenlijk?
VSO gelooft niet in het sturen van goederen en/of geld, maar gelooft in het delen van kennis. Niet voor niets is hun thema 'Sharing skills, changing lives'. Dit houdt in dat zij na een uitgebreide werving en selectieprocedure professionals in allerlei vakgebieden opnemen in hun database. VSO is vraaggestuurd, wat betekent dat zij hoofdzakelijk acteren op de vraag die vanuit Low Income Countries komt. Ontwikkelingslanden dus, die hulp vragen bij professionalisering.
Aangezien VSO Canada de werving doet voor Latijns America, blijven de overige continenten over voor alle overige wervingslanden.

Het zal niemand verbazen dat mijn voorkeur naar Afrika gaat, maar.... waar ik ook terecht kom in dit traject; dat is waar ik hoor te zijn op dat moment.

Na mijn aanmelding werd ik al snel uitgenodigd voor de assessment, waarbij niet gekeken wordt naar je werkervaring (die heb je immers al laten zien via CV), maar voornamelijk naar je sociale vaardigheden in een groep en je mentale gesteldheid. Je komt immers terecht in een totaal andere cultuur waarin jij als blanke de uitzondering bent. Je zult stevig in je schoenen moeten staan!

Afgelopen zaterdag was de assessment. Zelf was ik erg tevreden over mijn rol binnen de groepsopdrachten en vond ik het één op één interview lastiger, omdat er zo goed als geen interactie was met degene die mij interviewde.

Maar... kennelijk ging ook dat goed, want vandaag kreeg ik het eerste aanbod al in de mail! Helaas had ze niet goed gekeken naar mijn beschikbaarheid, enthousiast als ze was van mijn CV en de functie die open staat in Ghana, het was een opdracht voor 9 maanden....

Op dus naar het volgende moment, dat zal vermoedelijk een moment van training zijn die ik in Nederland ga volgen. VSO hecht veel waarde aan goede voorbereiding om zo de kans op slagen te vergroten en doet daar dan ook veel voor. Dit werkt natuurlijk twee kanten op: hoe voorbereider hun kandidaten zijn, hoe beter zij VSO vertegenwoordigen in het buitenland.

Wat ik hoop te bereiken met deze reis, is, naast mijn bijdrage te leveren aan de professionalisering van een organisatie, te weten hoe het voelt om ergens alleen voor te staan in een werksituatie, een dagelijks leven te leiden met beperkte achtervang van familie en vrienden via Skype. Dat gaat me ongetwijfeld bijzondere antwoorden opleveren voor de korte én lange termijn!

Tot snel weer!

Liefs,
Wilma

www.vso.nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilma

Hoi! Welkom op mijn reisdagboek, ik hoop dat je in de komende maanden regelmatig terug komt om de ontwikkelingen te volgen! Laat gerust een berichtje achter, vind ik alleen maar leuk..... Liefs, Wilma

Actief sinds 15 Dec. 2013
Verslag gelezen: 505
Totaal aantal bezoekers 92369

Voorgaande reizen:

25 Juni 2013 - 04 Mei 2014

Voor VSO op pad!

Landen bezocht: